divendres, 23 d’octubre del 2009

COED

El dia 16 d’Octubre a la classe de Comunicació Oral Escrita i Digital la professora LLuïsa Cirera va reprendre els apunts que varem deixar l’ultima classe.
Seguint la pauta que ens va donar, varem acabar d’analitzar:

1. Ús de les frases fetes i refranys

Si definim frase feta seria ; una manera de dir paraules que en realitat volen dir unes altres.

EX : anar amb peus de plom, tocar el dos, ficar-se de peus a la galleda…

Si definim refrany vindria a ser una frase que en sentit directe o al•legòric i generalment de forma sentenciosa, expressa un pensament a manera de judici en què es relacionen almenys dues idees.

EX: de mica en mica s’omple la pica, per el maig cada dia un raig, qui dóna consell que doni remei…

2. Morfosintaxi genuïna

D’aquest concepte es va dir que s’havia de tenir molt clara la gramàtica i les seves normes.

Es van posar diferents exemples d’error en català un va ser l’ús de la preposició “de” davant de la conjunció “que” .

3. Ús correcte dels verbs

Remarcar la importància de l’ús correcte dels verbs irregulars, dels temps dels verbs, no cometre errors en les perífrasis d’obligació (ex: haver de, caldre) o en les de probabilitat (ex: deure…ara deuen ser les onze)

Darrerament vam continuar amb el segon bloc – Expressió escrita-

Es remarca la importància de la correcció ortogràfica (el seu contingut total mai s’arriba a assolir)Varem veure com s’estructura un text on ha d’haver-hi adequació, coherencia i cohesió.

L’ús correcte de la puntuació on es imprescindible conèixer bé la funció de tots els signes , dintre de les possibilitats.

I per últim l’ús notable de la cal•ligrafia i pulcritud ja que el receptor tindrà bona percepció de l’emissor.

Al final de la classe vam fer un exercici en grup on s’havien de respondre diverses preguntes com: si nosaltres teniem algun llibre de rondalles, si coneixiem algun autor ,si sabíem la diferencia entre llegenda i rondalla i si coneixiem alguna llegenda vinculada al territori i alguna llegenda urbana.

D’aquest exercici vaig coneixer autors com Pep Coll i Joan Amades o la diferencia entre rondalla (narració breu popular que combina elements de fantasia, de llegenda i de reals. La trama sol ser senzilla) i llegenda(narració, oral o escrita, d'aparença més o menys històrica, amb una major o menor proporció d'elements imaginatius o mitològics.).
De les llegendes del nostre territori com el timbaler del bruc o el pont del diable.

Com a conclusió, vaig extreure la importancia que té l’ús correcte tant l’expressió oral com la escrita en l’àmbit educatiu ja que un nen no ha d’aprendre errors respecte aques tema. Es necessari també el coneixement de narracions com rondalles, llegendes per enriquir el nostre saber cultural i social que ens envolta i fer-lo conèixer als infants.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada